Historie
Av John Eirik
Laupsa
Området som i dag fremstår med en
gresslette på nærmere 1200 x 200
meter, var i juni 1976 utsatt for
den største skogbrannen i Norge i
etterkrigstiden.
Ganske raskt etter brannen,
begynte en gruppe ildsjeler i
Elverum Flyklubb å etablere en
grusstripe i brennfeltet. Det var
relativt enkelt å få tilgng på
arealet, da Elverum Kommune måtte
bære mye av ansvaret for brannen
som begynte på avfallsplassen. Et
syttitalls grunneiere som hadde
fått ødelagt skog, anført av
tidligere landbruksminister Johan
C. Løken, fikk tildelt tilsvarende
arealer med frisk skog fra
kommunen i et makeskifte. Derved
satt kommunen med et stort område
hvor det lå til rette for å kunne
utvikle ulike typer anlegg.
Det nasjonale senteret for
seilflyging lå på Notodden, men
seilflymiljøet hadde i en årrekke
sett
etter et nytt sted som kunne være
et bra utgangspunkt for
strekkflyging, bra
luftromssituasjon og mulighet for
å etablere et eget anlegg med
hangarer, administrasjons- og
undervisningslokaler samt
overnattingsfasiliteter. Det var
en forutsetning at egnet område
enten måtte kjøpes eller leies med
40 års leietid for å få tilgang på
spillemidler. Alle forholdene lå
til rette på Elverum, og det ble
tidlig på 80-tallet inngått en
avtale med Elverum Flyklubb om
overtakelse av flyplassen. Klubben
har regulert spesielle rettigheter
og plikter i en avtale med NLF.
I mai 1989 ble Ole Reistad Senter
offisielt flyttet fra Notodden til
Elverum. Utover 90-tallet ble det
iverksatt et større anleggsarbeid.
Det meste av jobben ble utført av
en videregående skole i området.
Det er enorme mengder masse som
ble flyttet internt på området, og
etter at massene var balansert ut
på arealet har vi et ganske flatt
område hvor høydeforskjellen er
kun 4 meter fra nord til syd.
Det er svært mange arrangement på
Starmoen, og 2004 har i så måte
representert et forløpig
høydepunkt. Verdensmesterskapet i
seilflyging ble arrangert over en
treukers periode i juni, samt tre
andre seilflykonkurranser og flere
kurs. På toppen kommer kurs og
samlinger innen motorflyging, som
for eksempel GAP,
mikroflykonkurranser og
modellflykonkurranser.
Det er nærmere 100
overnattingssenger på Ole Reistad
Senter / Starmoen Flyplass. Dette
er alt fra små rom med køyesenger
i internat eller klubbhus, til
fullt utstyrte høykvalitetshytter
med bad, kjøkken med
oppvaskmaskin, TV og peisrom.
Den totale aktiviteten på Starmoen
har vært i sterk vekst de senere
årene. Det er i dag et godt
forhold til naboer og kommunen,
men dette må ikke bli noen
sovepute. Vi må i sterkere grad
enn tidligere legge begrensninger
på egen aktivitet slik at disse
positive forholdene kan fortsette.
Det er mye plass og kapasitet på
Starmoen, og vi setter stor pris
på å få besøk. Vi vil imidlertid
minne om at denne er en plass til
ikke allmenn bruk og at PPR er
påkrevd. Det medfører betydelige
kostnader å drive en slik plass,
og det oppfordres til at besøkende
uoppfordret sørger for å betale
startavgiften. Det er mulig å
kjøpe årskort på plassen, men også
årskortinnehavere skal innhente
tillatelse til bruk i hvert enkelt
tilfelle. Vi er her spesielt
oppmerksom på de som kommer for å
drive landingstrening og gjerne
produserer et stort antall
touch-and-go når de først har
kommet.
Vi ber alle som skal besøke
Starmoen om å sette seg godt inn i
prosedyrene for inn- og utflyging.
Disse er beskrevet i Jeppesen
Airfield Manual. Spesielt viktig
er det å unngå kryssing av plassen
lavere enn 2800 fot da vinsj
benyttes som startmetode for
seilfly. Radiofrekvens på Starmoen
er 123.350 MHz.
Velkommen til Starmoen!
Klikk her for flyplassdata til
Starmoen flyplass.
|